Forumindex www.kuratorn.se
Tillbaka till Kuratorn.se

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Högre kapacitet

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Internetanvändare
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Itansvarig

Registreringsdatum: 07 mars 2004

InläggPostat: sön aug 15, 2004 2:17 pm    Rubrik: Högre kapacitet Svara med citat

För närvarande är hastigheten begränsad till 10Mb/s. Finns det intresse av att höja till 100Mb/s?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dalle

Registreringsdatum: 10 augusti 2004

InläggPostat: fre aug 20, 2004 8:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle inte ha något emot att höja till 100Mbit/s, men ännu hellre skulle jag se att min dator hade ett fibernätverkskort som fungerade i 1Gbit/s+, men det lär väl dröja?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Daniel

Registreringsdatum: 24 augusti 2004

InläggPostat: tis aug 24, 2004 11:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag är gärna med på en höjning av hastigheten till 100Mb/s.

/Daniel
Till överst på sidan
essenn

Registreringsdatum: 29 februari 2004

InläggPostat: lör aug 28, 2004 10:06 am    Rubrik: Svara med citat

Jag är också intresserad av högre kapacitet.
Sture
Till överst på sidan
Mattias

Registreringsdatum: 29 augusti 2004

InläggPostat: sön aug 29, 2004 3:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Inte för att jag är någon bakåtsträvare, men vad är fördelarna med 100Mbps förutom snabbare piratkopiering på DC++? Lättas reglerna vad gäller egna servrar kan jag se en poäng med det.
Till överst på sidan
Itansvarig

InläggPostat: sön aug 29, 2004 6:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Mattias skrev:
Inte för att jag är någon bakåtsträvare, men vad är fördelarna med 100Mbps förutom snabbare piratkopiering på DC++? Lättas reglerna vad gäller egna servrar kan jag se en poäng med det.

Förhoppningsvis skall den här diskussionen ge ett svar på den frågan. Jag ser , exempelvis, ett stort behov hos de som jobbar hemifrån mot en dator på jobbet. Om man till exempel läser in en fil på 12MB så tar det 10s på en 10Mbit/s-uppkoppling vilket kan vara frustrerande.
Till överst på sidan
androvic

InläggPostat: sön aug 29, 2004 7:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Förstår inte, om det finns möjligheter, varför man inte skall höja kapaciteten till hundra megabit per sekund.

Det är väldigt viktigt för de som använder deras datorer ofta att det går fort, som någon sa är det frustrerande med extra väntetid när man kan ha det lite stressigt.

Sedan har jag två allmänna frågor och det känns onödigt att starta nya trådar om det.

1. Kan man få ett till IP-nummer?
2. Finns det ingen möjlighet om en eventuell höjning till hundra mbps sker att man kan få dedikera en server?
Till överst på sidan
Mattias

InläggPostat: sön aug 29, 2004 9:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Jobba hemifrån är ett bra argument.

Det känns som priset är en viktig faktor i en sån här diskussion.
Till överst på sidan
Itansvarig

InläggPostat: mån aug 30, 2004 9:40 pm    Rubrik: Svara med citat

androvic skrev:
Förstår inte, om det finns möjligheter, varför man inte skall höja kapaciteten till hundra megabit per sekund.

Det är väldigt viktigt för de som använder deras datorer ofta att det går fort, som någon sa är det frustrerande med extra väntetid när man kan ha det lite stressigt.

Sedan har jag två allmänna frågor och det känns onödigt att starta nya trådar om det.

1. Kan man få ett till IP-nummer?
2. Finns det ingen möjlighet om en eventuell höjning till hundra mbps sker att man kan få dedikera en server?

Den som vill ha fler ip-nummer kan kontakta mig. Vid bytet av ip-nummer i vintras, så fick föreningen färre nummer tilldelade vilket innebär att inte alla 125 lägenheterna kan få två nummer var. Alla lägenheter är dock inte uppkopplade, så den som vill ha två ip-nummer får det. Månadsavgiften är densamma oavsett hur många ip-nummer man har fått sig tilldelat.

Det är inte aktuellt att ändra serverrestriktionen i avtalet. Den finns även med i föreningens avtal med Bostream.
Till överst på sidan
Daniel

Registreringsdatum: 24 augusti 2004

InläggPostat: ons sep 01, 2004 11:43 pm    Rubrik: Ytterligare ett argument Svara med citat

En så pass snabb internetuppkoppling är definitivt värdehöjande för lägenheterna. Detta är nog en inte helt obetydlig detalj i sammanhanget.

Andra tänkbara anledningar:

Ip-telefoni (om man börjar använda nog många andra tjänster utöver det vanliga surfandet så är det nog trevligt med en snabbare uppkoppling)

Streamad hyrfilm och andra webbproduktioner, t.ex. stora biotrailers.

Digitaltv över nätet (för övrigt på gång i Umeå)

Mindre väntande när du ska skicka upp ditt fullla 512mb minneskort för framkallning.

Behovet av kapacitet att flytta omkring data har ökat kraftigt under lång tid och jag ser det som en självklarhet att detta behov även i framtiden kommer att fortsätta att öka. Mitt i en sådan ström av utveckling är det självklart roligt att befinna sig långt fram. Detta får bli mitt sista argument.

/Daniel
Till överst på sidan
Johnny

Registreringsdatum: 05 september 2004

InläggPostat: sön sep 05, 2004 5:36 pm    Rubrik: Snabbare = Bra. Svara med citat

Jag arbetar ibland här hemifrån och ser gärna att nätet är snabbare.
Ännu viktigare är det dock för min fru, som studerar på distans, att nätet är snabbt. Hittils har ju nog nätet räckt till så det får ju bli en avvägning mot att det kanske blir dyrare månadskostnad, eller?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Ulf Lindberg

Registreringsdatum: 04 september 2005

InläggPostat: sön sep 04, 2005 7:22 pm    Rubrik: Det vore bra med högre hastighet. Svara med citat

Är det mycket dyrare eller?
tomasaberg

Registreringsdatum: 03 december 2006

InläggPostat: lör jun 23, 2007 11:25 pm    Rubrik: Re: Högre kapacitet Svara med citat

Itansvarig skrev:
För närvarande är hastigheten begränsad till 10Mb/s. Finns det intresse av att höja till 100Mb/s?

Absolut! Very Happy
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Internetanvändare Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet